U bezoekt onze site met een verouderde browser. Dit kan ervoor zorgen dat de website niet optimaal werkt. Wij raden u aan onze site met een andere browser te bezoeken.
Momenteel vindt er onderhoud plaats aan ons gehoorbescherming assortiment. Onze excuses voor het eventuele ongemak.

Algemene Voorwaarden

VTN VEILIGHEIDSTECHNIEK NEDERLAND B.V. OSS ALGEMENE VERKOOP- LEVERINGS- EN BETALINGSVOORWAARDEN

Gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel Brabant per 29 augustus 2012 onder dossiernummer 16068373

ARTIKEL 1 TOEPASSELIJKHEID

1.1 De besloten vennootschap Veiligheidstechniek Nederland BV, gevestigd en kantoorhoudende te Oss, alsmede de aan haar gelieerde vennootschappen die verwijzen naar de onderhavige voorwaarden of zich hiervan bedienen, zijn gebruiker van deze voorwaarden en zullen hierna worden aangeduid met: “wij” / “ons”.

1.2 Onderstaande voorwaarden zijn van toepassing op en vormen een onverbrekelijk onderdeel van alle door ons gedane aanbiedingen, alle door ons afgesloten overeenkomsten en alle door ons gegeven adviezen.

1.3 Van deze voorwaarden kan slechts worden afgeweken indien zulks uitdrukkelijk schriftelijk wordt overeengekomen.

1.4 Algemene voorwaarden, onder welke benaming ook, van onze contractspartij, hierna telkens aangeduid met “afnemer”, zijn niet van toepassing en worden door ons uitdrukkelijk van de hand gewezen, tenzij deze schriftelijk door ons worden aanvaard.

ARTIKEL 2 AANBIEDINGEN, TOTSTANDKOMING EN PRIJZEN

2.1 Alle aanbiedingen en prijsopgaven zijn gebaseerd op eventueel bij de aanvraag verstrekte gegevens en zijn vrijblijvend, tenzij deze een termijn voor aanvaarding bevatten. In dat geval vervalt de aanbieding na deze termijn.

2.2 Een overeenkomst komt tot stand indien een aanbod van ons door de afnemer wordt aanvaard, tenzij wij binnen vijf dagen na ontvangst van de schriftelijke aanvaarding door de afnemer te kennen geven geen overeenkomst te willen sluiten. In dat geval wordt ons aanbod geacht te zijn herroepen.

2.3 Indien een aanvaarding door de afnemer afwijkt van ons aanbod, geldt dit als een nieuw aanbod en als een verwerping van het oorspronkelijke. Dit geldt ook indien de afwijking slechts ondergeschikte punten betreft. Op een zodanige aanvaarding is het hierna bepaalde sub 2.4 van toepassing.

2.4 Een overeenkomst op basis van een aanbod van de afnemer komt alleen tot stand indien deze schriftelijk door ons wordt aanvaard.

2.5 Een aanbod van de afnemer voor het uitvoeren van kleine service-, onderhouds- of reparatiewerkzaamheden (met een factuurbedrag van maximaal € 200,00 exclusief BTW) wordt door ons uitgevoerd zonder dat vooraf een offerte of aanvaarding daarvan door de afnemer noodzakelijk is.

2.6 Personeelsleden zonder uitdrukkelijke schriftelijke volmacht zijn niet bevoegd om namens ons een overeenkomst tot stand te brengen.

2.7 Afbeeldingen en beschrijvingen in door ons verstrekte documenten zijn niet bindend ten aanzien van de constructie en uitvoering van de te leveren zaken.

2.8 Alle opgegeven prijzen gelden voor levering af Oss en zijn exclusief omzetbelasting en exclusief emballage. Wij behouden ons het recht voor om onder rembours of vooruitbetaling te leveren.

2.9 Emballage wordt, indien noodzakelijk, tegen kostprijs berekend en wordt niet teruggenomen. De noodzaak van het gebruik van emballage wordt door ons beoordeeld.

2.10 Prijsopgaven worden gedaan op basis van de op het moment van koop of opdracht geldende prijzen. Indien zich na het sluiten van de overeenkomst prijsverhogingen voordoen, bijvoorbeeld door verhoging van rechten, accijnzen, fabrieksprijzen, arbeidslonen of wijzigingen in valuta, hebben wij het recht om deze verhogingen door te berekenen aan de afnemer na een periode van drie maanden na het sluiten van de overeenkomst. Indien wij de prijs binnen deze drie maanden willen verhogen, heeft de afnemer het recht de overeenkomst te ontbinden door middel van een schriftelijke ontbindingsmededeling binnen veertien dagen nadat wij de prijsverhoging kenbaar hebben gemaakt.

2.11 Prijsverhogingen die voortvloeien uit mondelinge of schriftelijke verzoeken van de afnemer voor aanvullingen en/of wijzigingen van de overeenkomst, de specificaties van de te leveren zaken of de uit te voeren werkzaamheden, komen volledig voor rekening van de afnemer.

ARTIKEL 3 LEVERING, RISICO EN LEVERING- EN REPARATIETIJDEN

3.1 Tenzij anders overeengekomen, worden alle leveringen geacht plaats te vinden in Oss, aan ons magazijn of werkplaats. Het verkochte goed is vanaf het tijdstip van het sluiten van de koopovereenkomst voor rekening en risico van de afnemer. Het risico tijdens transport vanaf Oss of elders, ook indien franco levering is overeengekomen, ligt volledig bij de afnemer. Indien franco levering is overeengekomen, strekt onze verplichting niet verder dan de aflevering van de zaken voor de ingang van het gebouw of terrein van de afnemer, mits dit met normaal materieel goed bereikbaar is.

3.2 Voor iedere order, ongeacht het orderbedrag, brengen wij een vast bedrag aan handlingkosten in rekening bij de afnemer. Dit bedrag kan op onze website worden geraadpleegd.

3.3 Levertijden en reparatie- en/of installatieduur worden slechts bij benadering opgegeven en gelden nooit als fatale termijnen. Overschrijding van de levertijd of opgegeven reparatieduur geeft de afnemer geen recht op annulering of schadevergoeding.

3.4 Indien aflevering, reparatie, of installatie niet op het overeengekomen tijdstip of binnen de overeengekomen termijn kan plaatsvinden, zijn wij gerechtigd tot deelleveringen en tot een naleveringstermijn van drie maanden. Deze termijn gaat in op de dag van ontvangst van de schriftelijke ingebrekestelling van de afnemer, maar niet eerder dan de dag na afloop van de overeengekomen leveringsdatum.

ARTIKEL 4 BETALING EN ZEKERHEIDSSTELLING

4.1 Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, dient betaling contant te geschieden bij de aflevering van de zaken, respectievelijk na het verrichten van de diensten, zonder dat enige verrekening of korting kan worden toegestaan. Alle betalingen moeten plaatsvinden in Nederlands wettig betaalmiddel.

4.2 Wanneer onze vordering niet contant of volgens de getroffen overeenkomst wordt betaald, zijn wij gerechtigd de vordering te verhogen met een rente van 1% per maand, of de wettelijke rente indien deze hoger is. Hierbij wordt een gedeelte van een maand als een volledige maand gerekend, ingaande 30 dagen na de factuurdatum of de overeengekomen betalingsdatum. Blijft de afnemer na schriftelijke sommatie in gebreke, dan zijn wij bovendien gerechtigd het verschuldigde bedrag te verhogen met incassokosten. De buitengerechtelijke incassokosten worden hierbij vastgesteld op 15% van het vorderingsbedrag, met een minimum van € 250,-. Wij zijn niet verplicht om te bewijzen dat deze kosten daadwerkelijk door ons zijn gemaakt.

4.3 Indien de afnemer niet, niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan enige verplichting, evenals in geval van faillissement, surseance van betaling, stillegging of liquidatie van het bedrijf van de afnemer, wordt de afnemer geacht van rechtswege in gebreke te zijn. Wij hebben dan het recht, zonder ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst, om naar keuze de uitvoering van de overeenkomst op te schorten of deze geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder enige verplichting tot schadevergoeding of garantie. Dit laat ons recht onverlet om volledige vergoeding te vorderen voor schade, kosten en interest die door de opschorting of ontbinding van de overeenkomst zijn ontstaan. In deze gevallen is elke vordering die wij op de afnemer hebben direct opeisbaar.

4.4 Wij zijn gerechtigd om een gedeelte van de prijs of andere door ons op grond van de overeenkomst gefactureerde bedragen bij vooruitbetaling te verlangen, of naar onze keuze een bankgarantie of andere zekerheidstelling te eisen. Tijdens de uitvoering van een overeenkomst zijn wij gerechtigd om de nakoming van onze verplichtingen op te schorten totdat de afnemer, op ons verzoek en tot onze tevredenheid, zekerheid heeft gesteld voor de nakoming van zijn verplichtingen. Deze bepaling geldt ook indien er krediet is bedongen. Weigert de afnemer om de verlangde zekerheid te stellen, dan hebben wij het recht om de overeenkomst zonder gerechtelijke tussenkomst te ontbinden en het reeds geleverde terug te nemen, onverminderd ons recht op vergoeding van kosten, rente en schade.

4.5 Door de afnemer gedane betalingen strekken altijd eerst ter voldoening van alle verschuldigde kosten en rente, en vervolgens ter aflossing van opeisbare facturen die het langst openstaan, zelfs indien de afnemer vermeldt dat de betaling betrekking heeft op latere facturen.

ARTIKEL 5 EIGENDOMSVOORBEHOUD, PANDRECHT EN RETENTIERECHT

5.1 Zolang wij van de afnemer enig bedrag te vorderen hebben uit hoofde van de krachtens de gesloten overeenkomst(en) door ons geleverde zaken of verrichte werkzaamheden, en/of zolang de afnemer eventuele verplichtingen jegens ons wegens niet-nakoming van de overeenkomst(en) – inclusief vorderingen ter zake van boete, rente en kosten – niet heeft voldaan, behouden wij de eigendom van de door ons geleverde zaken.

5.2 Indien de afnemer nalaat enig op grond van artikel 5.1 aan ons verschuldigd bedrag terstond te betalen, en/of indien de afnemer anderszins enige verplichtingen uit hoofde van artikel 5.1 jegens ons niet nakomt, of indien er gegronde vrees bestaat dat de afnemer genoemde verplichtingen niet zal nakomen, zijn wij zonder ingebrekestelling gerechtigd de geleverde zaken terstond terug te nemen, waar deze zich ook bevinden. De kosten van terugname komen voor rekening van de afnemer.

5.3 Zolang bovenstaande vorderingen niet zijn voldaan, is de afnemer niet gerechtigd de betreffende zaken te vervreemden of er een pandrecht of bezitloos pandrecht op te vestigen.

5.4 De afnemer verplicht zich op ons eerste verzoek de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken als ons eigendom te merken en deze deugdelijk te verzekeren en verzekerd te houden.

5.5 Op het moment dat de afnemer aan al zijn betalingsverplichtingen jegens ons, zoals vermeld in artikel 5.1, heeft voldaan, verschaffen wij de eigendom van de geleverde zaken aan de afnemer, onder voorbehoud van pandrecht ten behoeve van eventuele andere aanspraken die wij op de afnemer hebben. De afnemer zal op eerste verzoek medewerking verlenen aan handelingen die daarvoor vereist zijn.

5.6 Wij kunnen het recht van retentie uitoefenen op alle zaken waarop de uitvoering van de overeenkomst betrekking heeft en die wij in het kader van de overeenkomst feitelijk van de afnemer onder ons hebben, indien de afnemer verplichtingen met betrekking tot de uitvoering van de overeenkomst of andere overeenkomsten geheel of gedeeltelijk niet nakomt. Dit geldt ook voor kosten die wij hebben moeten maken voor de zorg die wij ten aanzien van de zaken in acht dienen te nemen.

ARTIKEL 6 AANSPRAKELIJKHEID

6.1 Wij zijn slechts aansprakelijk voor directe schade geleden door de wederpartij, welke schade het rechtstreeks en uitsluitend gevolg is van onze grove schuld. Dit houdt in dat alleen schade wordt vergoed die wij hebben verzekerd, of redelijkerwijs, gezien de in de branche geldende gebruiken, verzekerd hadden behoren te zijn.

6.2 Wij zijn niet aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder begrepen bedrijfs- en/of stagnatieschade, door welke oorzaak dan ook ontstaan.

6.3 Indien, ondanks de in artikel 6.1 en 6.2 vervatte aansprakelijkheidsuitsluitingen, enige aansprakelijkheid voor directe en/of indirecte schade op ons mocht rusten, dan is deze in ieder geval beperkt tot maximaal het netto factuurbedrag van de door ons geleverde zaken of verrichte werkzaamheden ten aanzien waarvan wij schadeplichtig zijn.

6.4 Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor een door ons opgegeven bouw- en/of productiejaar van een door ons geleverde zaak. Wij zijn niet aansprakelijk voor schade als gevolg van de afwezigheid van eigenschappen van de door ons geleverde zaken, indien wij die eigenschappen niet uitdrukkelijk hebben toegezegd. Geringe afwijkingen binnen de gebruikelijke tolerantie geven de afnemer geen recht op schadevergoeding.

6.5 Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor schade als gevolg van fouten, nalatigheid of opzet van personen in onze dienst of personen die wij bij de uitvoering van de overeenkomst betrekken. Evenmin aanvaarden wij aansprakelijkheid voor schade veroorzaakt door bij de uitvoering gebruikte hulpzaken, zoals materialen of gereedschappen.

6.6 De afnemer vrijwaart ons voor alle aanspraken van derden, inclusief het personeel van de afnemer, tot vergoeding door ons van schade in welke vorm dan ook, direct of indirect verband houdend met de door ons geleverde en/of gemonteerde zaken en de daarmee verband houdende werkzaamheden van onze werknemers, voor zover deze verder gaan dan onze aansprakelijkheid jegens de afnemer zoals bepaald in deze algemene voorwaarden.

6.7 Wij zijn nimmer aansprakelijk voor het naleven van veiligheidsvoorschriften of andere specifieke voorschriften met betrekking tot de door ons te leveren zaken op de plaats waar de zaken zullen worden opgesteld en/of gebruikt.

6.8 Adviezen en gegevens met betrekking tot de te leveren zaken, evenals aanwijzingen voor het gebruik daarvan, worden door ons naar beste weten verstrekt. Wij zijn echter nimmer gehouden tot vergoeding van directe of indirecte schade geleden door de afnemer of diens personeel als gevolg van de door ons verstrekte adviezen, gegevens en/of gebruiksaanwijzingen.

6.9 Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor tekortkomingen in de nakoming van een overeenkomst en/of onrechtmatig handelen indien de oorzaak daarvan voortvloeit uit buitengewone of redelijkerwijs door ons niet voorziene verwerkingsmoeilijkheden, voortvloeiend uit de aard en/of ondeugdelijkheid van door de afnemer aangeleverde zaken. De afnemer is verplicht ons te wijzen op bijzonderheden met betrekking tot de door hem aangeleverde zaken. Voorts aanvaarden wij geen aansprakelijkheid indien zaken worden vervaardigd conform de instructies van de afnemer.

6.10 Elk vorderingsrecht van de afnemer en/of derden jegens ons vervalt één jaar na aflevering van de geleverde zaken dan wel na beëindiging van de uit te voeren werkzaamheden.

ARTIKEL 7 MONTAGE EN REPARATIE

7.1    Wij brengen voor het ter beschikking stellen van monteurs of ander personeel in rekening alle werk- en reisu- ren benevens alle extra kosten volgens het bij ons geldende tarief. Dit tarief is op aanvraag verkrijgbaar.

7.2    Alle benodigde hijs- en transpor tmiddelen, stellages en ander gereedschap dient door de afnemer gratis ter beschikking te worden gesteld.

7.3    Extra wachttijden van ons personeel in verband met het niet tijdig gereed zijn van door de afnemer te verzorgen werkzaamheden of door het niet aanwezig zijn van door de afnemer ter beschikking te stellen hulpmiddelen zullen wij in rekening brengen.

ARTIKEL 8 GARANTIE EN RECLAME

8.1 Op geleverde gebruikte zaken wordt door ons geen garantie verstrekt.

8.2 Voor geleverde zaken met fabrieksgarantie gelden uitsluitend de door de fabriek of importeur gestelde garantievoorwaarden. Voor door ons zelf geproduceerde zaken garanderen wij gedurende een periode van 6 maanden vanaf de dag van aflevering, dat de geleverde zaken, op basis van de overeengekomen specificaties, vrij zijn van ontwerp-, materiaal- en fabricagefouten bij normaal gebruik. Op door ons gedane reparaties geven wij deze garantie voor de duur van 3 maanden, gerekend vanaf de dag van aflevering.

8.3 Onze aansprakelijkheid onder de garantie beperkt zich tot geheel of gedeeltelijk gratis herlevering van vervangende onderdelen, dan wel, naar onze keuze, reparatie van defecte onderdelen. Demontage en/of montage van nieuwe onderdelen zijn niet voor onze rekening. De reisuren en de reis- en verblijfskosten die samenhangen met de garantie komen steeds voor rekening van de afnemer.

8.4 Gebreken die ontstaan door normale slijtage, onoordeelkundige behandeling, onjuist onderhoud en/of onjuist gebruik, of gebreken die zich voordoen na wijzigingen of reparaties door derden aan (delen van) door ons geleverde zaken, vallen buiten de garantie.

8.5 De garantie geldt alleen indien de afnemer aan al zijn verplichtingen heeft voldaan. Een vermeend tekortschieten van ons in onze reparatieverplichtingen ontslaat de afnemer niet van zijn eigen verplichtingen die voortvloeien uit enige met ons gesloten overeenkomst.

8.6 Eventuele reclames met betrekking tot levering, reparaties, of factuurbedragen dienen binnen 8 dagen na ontvangst van de zaken, na voltooiing van de reparatie, of na ontvangst van de factuur, schriftelijk bij ons te worden ingediend, met een nauwkeurige opgave van de feiten waarop de reclame betrekking heeft.

8.7 Elk recht op reclame vervalt indien de hier genoemde termijn niet in acht wordt genomen en indien ons niet de gelegenheid wordt geboden om de klacht ter plaatse te onderzoeken. Indien de termijn in artikel 8.6 niet in acht wordt genomen, wordt de afnemer geacht onze prestatie onvoorwaardelijk als juist te hebben aanvaard.

8.8 Niet-zichtbare gebreken dienen door de afnemer binnen acht dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen één jaar schriftelijk te worden gemeld.

8.9 Kleine, in de branche gebruikelijke of technisch onvermijdelijke afwijkingen en verschillen in kwaliteit, kleur, maat of afwerking vormen geen reden tot reclame.

8.10 Reclames, inclusief die met betrekking tot onze garantieverplichtingen, geven de afnemer nimmer het recht om de nakoming van zijn verplichtingen op te schorten.

ARTIKEL 9 ANNULERING

Annulering door de afnemer van een gesloten overeenkomst kan alleen plaatsvinden met onze toestemming. Indien wij akkoord gaan met de annulering, is de afnemer aan ons een schadevergoeding verschuldigd van tenminste 25% van hetgeen de afnemer bij uitvoering van de overeenkomst aan ons zou moeten hebben voldoen.

ARKIKEL 10 INTELLECTUELE / INDUSTRIËLE EIGENDOMSRECHTEN EN GEHEIMHOUDING

10.1 Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, behouden wij alle intellectuele en/of industriële eigendomsrechten met betrekking tot de door ons geleverde zaken en/of verrichte werkzaamheden. Dit omvat onder andere auteurs-, octrooi-, merken- en modellenrechten op al onze ontwerpen, tekeningen, geschriften, gegevensdragers of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen, maquettes, enzovoort. Wij kunnen te allen tijde de teruggave hiervan verlangen.

10.2 Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, is het de afnemer niet toegestaan om de in het voorgaande lid vermelde zaken te kopiëren, aan derden te tonen, ter beschikking te stellen of op enige andere wijze te gebruiken, openbaar te maken of derden in staat te stellen hiervan gebruik te maken.

10.3 De afnemer verplicht zich tot geheimhouding van door ons verstrekte vertrouwelijke informatie. Onder vertrouwelijke informatie wordt in ieder geval verstaan het in dit artikel vermelde, evenals onze bedrijfsgegevens. De afnemer verplicht zich om haar personeel en/of derden die betrokken zijn bij de uitvoering van deze overeenkomst eenzelfde, door ons direct afdwingbare, geheimhoudingsverplichting op te leggen.

ARTIKEL 11 OVERMACHT

11.1   Indien voor of tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat (verdere) uitvoering der overeenkomst voor ons ten gevolge van overmacht niet mogelijk is, hebben wij het recht, zonder alsdan tot enige schadevergoeding gehouden te zijn, de uitvoering der overeenkomst voor ten hoogste zes maanden op te schor ten, dan wel geheel of gedeeltelijk te ontbinden en betaling te vorderen terzake van de wel geleverde zaken en/ of terzake van de wel door ons uitgevoerde werkzaamheden. Gedurende de opschor tingstermijn zijn wij bevoegd en aan het einde daarvan zijn wij verplicht te kiezen voor uitvoering dan wel voor gehele of gedeeltelijke ontbinding van de overeenkomst.

11.2   Als overmacht zal gelden elke omstandigheid buiten toedoen van ons waardoor de normale uitvoering der overeenkomst wordt verhinderd. Als dergelijke overmacht opleverende omstandigheden gelden in ieder geval het om welke reden dan ook ingebreke blijven met aflevering door onze eigen leveranciers, stakingen, uitsluitingen, machinebreuk, verstoring van energievoorzieningen, maatregelen van overheidswege alsmede de gevolgen hiervan, verlies of beschadigingen bij transpor t etc.

ARTIKEL 12 TOEPASSELIJK RECHT EN FORUMKEUZE

12.1   Op de met ons gesloten overeenkomsten is met inachtneming van deze voorwaarden uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.

12.2   De toepasselijkheid van de Eenvormige Wet betreffende internationale koop van roerende en lichamelijke zaken is uitdrukkelijk uitgesloten.

12.3   Alle geschillen die ontstaan naar aanleiding van met ons gesloten overeenkomsten, dan wel van nadere overeen- komsten welke daarvan het gevolg zijn, dan wel die ontstaan naar aanleiding van door ons gedane aanbiedingen, zullen uitsluitend worden berecht door de bevoegde rechter te ’s-Her togenbosch, tenzij wij een andere rechter mochten addiëren.

Hulp of advies nodig?
We staan 24/7 voor u klaar met een team van specialisten. Stuur een chatbericht of neem contact met ons op via:
Wilt u liever teruggebeld worden door een specialist?

Laat uw gegevens achter en onze specialisten nemen zo snel mogelijk contact met u op. 

Onze werkuren zijn tussen 08:30 - 17:00.

Scroll to top